Skip to content

Beeldende kunsten

SmartLab

Design sans titre (35)

Wie ben jij als beeldend kunstenaar? Waar ben je mee bezig en wat heb je nodig om te groeien? In het SmartLab Beeldende kunsten helpen we je om de volgende stap(pen) te zetten.

Het SmartLab Beeldende kunsten is een traject voor beeldende kunstenaars uit verschillende sectoren (tekenaar, illustrator, schilder, beeldhouwer, creatieve therapeut, architect, keramist, kunsteducator …) die ideeën en gedachten rond het professionaliseren van een beeldende kunstpraktijk met elkaar uitwisselen.

Tijdens deze SmartLabs leer je jezelf binnen de hedendaagse kunstscene te positioneren. Het traject bestaat uit verschillende ateliers waarvan de onderwerpen zich doorheen het jaar zullen manifesteren. Het doel is om jezelf beter te leren kennen en om meer inzicht te verwerven in artistiek ondernemerschap. Op jullie vraag nodigen we deskundigen uit.

  • Kick-offsessie: 07/10 met curator en strategiecoach Kurt Vanbelleghem (PresentFuture & Sint Lucas Antwerpen).
    Samen de verschillende professionele aspecten verkennen die er echt toe doen bij de uitbouw van een beeldende kunstpraktijk. Hoe leg je contacten met klanten? Nationaal en internationaal positie innemen en netwerken, hoe doe je dat? Hoe ga je om met subsidie- en residentieaanvragen? Wat is de waarde van je werk, enz.
  • Portfolio en het maken van publieke presentaties: 02/12 met Anne Kurris
    Aan de hand van concrete voorbeelden maak je kennis met portfolio’s en krijg je tips & tricks over hoe je dat het beste aanpakt. Daarna volgt een korte workshop, gekoppeld aan een kleine opdracht: hoe zou je jezelf op dit moment voorstellen aan de hand van een portfolio en/of publieke presentatie? Probeer al een korte presentatie voor te bereiden zodat je die samen kunt bekijken.

    Na de workshop heb je meer inzicht in hoe je je portfolio kan verbeteren, zowel inhoudelijk als vormelijk. Je leert nadenken hoe je je klant of doelgroep beter kan bereiken en hoe je je kwaliteiten in de verf kan zetten.

Anne Kurris begon als grafisch ontwerper bij Dries Van Noten en werd later art director voor andere labels. Ze werkte samen met de “Antwerpse Zes”, de groep bekende Belgische modeontwerpers die in de jaren 90 furore maakte. Dankzij hen stapte ze over naar de modewereld en startte ze in 1998 met een eigen kinderlabel. Ze heeft het ondernemerschap altijd gecombineerd met lesgeven. Eerst op Sint Lucas Antwerpen, nadien bij de Antwerpse Academie, waar ze masterstudenten op de modeafdeling begeleidde bij het maken van hun portfolio’s. Momenteel werkt ze als mentor voor jonge designers bij Flanders DC en is ze vrijwilliger bij Duo For A Job, een project dat nieuwkomers in België aan een job helpt. Ze coacht heel diverse, creatieve profielen en is sterk in beeldanalyse en concept.

  • Gebruik van sociale media en de beeldende kunsten: 13/01 met kunstcriticus en kunstflaneur Yves Joris.
    Als kunstenaar is het soms lastig je stem te vinden in de drukte van sociale media. Wil je jouw kunst in de digitale wereld laten schitteren? Maar hoe zorg je ervoor dat je werk de aandacht krijgt die het verdient? En hoe vertel je jouw verhaal op een authentieke manier?
    Ontdek hoe je sociale media strategisch inzet om je zichtbaarheid te vergroten en een betrokken publiek op te bouwen. In deze praktische en inspirerende sessie leer je hoe je een authentieke online identiteit creëert die je artistieke praktijk versterkt. Je gaat op ontdekking in de wereld van sociale media, speciaal gericht op kunstenaars. Je verkent samen strategieën, leert hoe je je werk zichtbaar maakt en ontdekt manieren om op een betekenisvolle manier contact te leggen met je publiek.

    Aan het einde van de workshop beschik je over de tools, technieken en inzichten om je kunst online te presenteren en te delen. Grijp deze kans en transformeer je sociale media naar een krachtig kunstplatform!

Opdracht: Post en Engageer

Doel: oefen met het plaatsen van je kunst op sociale media en ga actief in gesprek met je publiek.

Instructies:

  1. Kies een Kunstwerk: Selecteer één van je recente werken dat je wilt delen.
  2. Maak een Post: Plaats een foto of video van je kunstwerk op Instagram (of een ander platform), met een korte beschrijving. Voeg relevante hashtags toe.
  3. Engageer: Reageer op ten minste drie posts van andere kunstenaars of volgers. Stel een vraag of laat een oprechte reactie achter.
  4. Reflecteer: Noteer kort je ervaring na het posten en de reacties. Wat heb je geleerd?

Als je zelf nog geen sociale media gebruikt, zoek dan een voorbeeld van een kunstenaar die volgens jou goed bezig is met zijn/haar aanwezigheid op sociale media

Yves gaat verder dan een simpele beschrijving van kunstwerken, hij zoekt naar de emotie en betekenis erachter. Het doel: de lezer meenemen in de ervaring van het kunstwerk en zo een dieper begrip creëren voor wat kunst kan betekenen.

Praktische informatie

  • Kick-off: maandag 7 oktober 2024 van 14u tot 17u met drink achteraf.
  • Portfolio en het maken van publieke presentaties: maandag 2 december 2024 van 17u30 tot 20u.
  • Gebruik van sociale media en de beeldende kunsten: maandag 13 januari 2025 van 17u30 tot 20u.

De Winkelhaak – kantoor Smart Antwerpen

Lange Winkelhaakstraat 26

2060 Antwerpen

Geïnteresseerd?

Geïnteresseerd?

Inschrijven